Protected: Shake It Off

This content is password protected. To view it please enter your password below:

Posted in Livet, Yoga | Enter your password to view comments.

Flytting og minimalisme

2014 er godt i gang. Det ble lite blogging fra Tanzania. Det er for sent å gjøre noe med nå. Drømmeleiligheten i Tou Park flytter jeg fra om noen få dager. Drømmehuset på Sola var plutselig til salgs, og impulsiviteten lever godt i meg.

Min første sommer. Rangle fra farfars butikk.

Flytting i mine øyne, handler mye om reduksjon. Når jeg nå ha bodd her i 18 måneder og finner ting jeg ikke har brukt er det nok på tide at den tingen får et bedre hjem. Coctail-kjolen jeg har brukt 2 ganger (3 om du teller med den gangen jeg lånte den vekk). Det meksikanske pleddet som har ligget nedpakket siden jeg kjøpte det i 1999. Våtdrakten som jeg kjøpte når jeg skulle bli kitesurfer. På tide at dere får bedre hjem. Finn.no er min beste venn.

De 11 fotoalbummene som jeg bare ser på når jeg flytter eller rydder i boden. De får bli digitale. Da tar de mindre plass. Og så blir jeg så glad. Akkurat som her. Min første sommer.

Jeg prøver å være så glad hver dag. Og det er ikke så vanskelig når solen bare skinner og alt går på skinner. Men så skjer ting som plutselig gjør at April ble en helt annen måned enn man hadde tenkt. Vi krasjer bilen på vei til en skitur. Et dødsfall i familien gjør at både 30årsdag og påskeferie blir avlyst. Så kommer man hjem og får lungebetennelse. Og snart er det mai. Og jeg håper mai kan bli litt bedre.

Når alt er sagt og gjort så var 10 dager i England litt godt og. Bli kjent med familien til min bedre halvdel. Leke til jeg stuper med 6 og 7 åringen. Kose mose med den nye på ni uker. Snakke ordentlig med svigerinne og svoger. Ha tid nok. Oppi alt det vonde kom det altså noe godt ut av det. Og nå er vi tilbake. Lungebetennelsen er i ferd med å gi slipp. Jeg skal snart ut i solen på Ostehuset og ha en kaffe med nye gode venner.

Jeg kjenner jeg har mye i hodet som gjerne vil ut og bli ord, setninger og avsnitt. Så kanskje, kanskje dette er starten på en ny periode med blogging.

Quito – Old town

This gallery contains 11 photos.

More Galleries | Leave a comment

Julen 2013

Julaften er over for min del. Klokken er litt over fire og jeg er en av de 40 som sitter i baren på Sola flyplass med et glass rødvin. Sekken er sjekket inn helt til JRO og jeg har bestilt og betalt en natt på Citizen M hotel på Schipol. I kveld skal jeg kose med med Tore Renbergs nye bok og imorgen går turen videre fra AMS til JRO hvor min kjære Chris venter.

De neste to dagene skal jeg kose meg i Afrika og skal selvsagt prøve å oppdatere litt etterhvert,

Godjul!

Ecuador – Quito

Bussen fra Mancora til Guayaquil skulle ta 8 timer, men var plutselig framme midt på natten. Så da ble planen vår om å sjekke inn bagasjen på en nattbuss til Quito for å ha en dag i Guayaquil spolert og vi til heller enda en 8 timers buss videre til Quito. Overraskende nok var denne dagsbussen mer behagelig å sove på enn nattbussen fra Peru.

Ecuador viste seg øyeblikkelig å være grønnere og nye frodigere enn Peru. Menneskene er mer utadvendte og sier hei og hallo og slår av en prat. Dessuten virker det som om de snakker bedre engelsk her. Kanskje pga oljen? Hehe. Ecuador har mer penger enn Peru, det vises godt igjen i Quito at her har de tatt seg råd til kunstverk i rundkjøringene (og rundkjøringer generelt).

Vi hadde booket en natt på Quito Colonial House mens vi ventet på bussen, og fant etter litt knoting fram til dette sære hostellet. Til 22$ u/frokost er det ikke dyrt, men rommet er stort og vi har eget bad. (Må ut av rommet for å gå på badet, men det kan vi leve med). Colonial House er nettopp et gammel hus fra kolonitiden. Trapper og tykke vegger, en fin hage med kaniner. Iskaldt om kvelden.

Quito er i høyden, så mine solbrente lår har fått pause og langbuksene er funnet fram igjen.

Kvelden vi ankom tok vi en tur i en mer eller mindre stengt gamleby. Her var kirker og smale gater, men nesten ingenting åpent. Middag spiste vi på en lokal sjappe der Chris fikk geit og jeg klarte score en flott vegetarrett med hvite bønner, salat og ris.

I dag har i tatt en rusletur i den ‘nye byen’, samt booket Cruise i Amazonas. Fire netter på en båt skal ta oss dypt inni jungelen der vi forhåpentlig får se mye spennende som kan være plaster på såret for at det ikke ble noe dykking i Galapagos i denne omgang.

Teleferico fikk vi også med oss i dag, en kabelbane til en høyde med fantastisk utsikt over byen. Med sine 4100moh tok det pusten fra meg, så jeg sitter på kafé mens Chris i skrivende stund er ute på en tur alene til Rucu Pinchicha (4680moh)

Med bare 8 dager igjen er resten av ferien vår nesten ferdig planlagt: søndag drar vi på dagstur til Cotopaxi, 5897moh, og kikker litt. Ikke til toppen, men vi drar på en tur som ikke er like krevende. (Kun en av to forsøk på å nå toppen lykkes). Mandag til fredag er det cruise og neste lørdag går flyet hjem til Norge.

Tiden i mellom bruker vi til å kikke rundt i Quito.

Luksus i Mancora – oppdatert

Etter noen bråkete dager i Chiclayo satte vi rumpene på nok en nattbuss, denne gang en billig en uten “cama” (seng). Vi sov derfor ikke veldig godt og, og ble dermed ekstra glade når Eco Lodge åpnet dørene og slapp oss inn og i seng kl 0330 i natt. Vi måtte betale for halve natten, men med den luksusen som ventet oss gjorde ikke det noe.

Dette var noe annet enn seng med plastlaken og bilalarmer. Basseng, terrasse, hvite laken og stor seng! Det at vi fant en død mus på badet og ble oppgradert skal heller ikke stå i veien for at her er det fint :p

———–
Oppdatering:

Tre dager i syden er snart over og vi setter oss i kveld på nattbuss til Ecuador. Oppholdet på Eco Lodge har kostet mer enn vi hadde trengt å bruke, men nå er vi jo så heldige at vi har penger og kan unne oss litt luksus :)

Dagene har flydd uten at vi egentlig har gjort noe spesielt. Første dag gikk vi rundt en del, kikket på byen og låg i skyggen ved bassenget. Vi oppgraderte rommet til et med Hengekøye i bedre etasje og der var det skygge til meg.

Chris fikk spise masse Ceviche, og jeg har fått vegetarmat av varierende kvalitet. (Fra pasta med kjedelig ostesaus, via en salat med mye grønnsaker til falafel med herlig tzatsiki og i går; den mest fantastiske tex-med mat uten for Mexico ;)

I går startet jeg morgenen med yoga på en platting ved stranden, og kom tilbake til hotellet tidsnok til fantastisk frokost, med fersk juice (drue og banan), fruktsalat, egg og herlig brød. Frokostene her er helt utrolige.

Til lunsj lette vi etter Cesars, byens beste Ceviche (noe Chris synes var overdrevet) og etter lunsj kjørte vi motoraxi til Origines Spa. Et helt fantastisk paradis av et sted. Ved sjøen langt fra byen, har et ektepar bygget et spa med svømmebasseng, boblebad, meditasjonssirkel og massasjer.

Vi bestilte en skrubb og massasjepakke for to, og etter det fikk vi nyte en vindfull og litt kald solnedgang i boblebadet.

På vei tilbake til hotellet kjørte vi langs stranden og fikk se hvaler leke seg i sjøen. Snakk om bonus!

Skulle du noen gang befinne deg i Mancora, Peru ville det være synd om du gikk glipp av dette stedet.

I dag har vi hatt en rolig frokost, solen skinner igjen og vi har betalt litt ekstra (20$) for å beholde rommet til kl 20 i kveld. Bussen går kl 21, så det passer perfekt :)

Posted in Sør-Amerika | 2 Comments

Chiclayo – verdens mest bråkete by

Vi var så vidt kommet til Chiclayo før vi startet oppdraget med å komme oss ut igjen. Ekstrem tuting og en generelt lite interessant by gjorde at vi ville finne raskeste vei ut, men først måtte vi finne en tur til reservatet som var grunnen til at vi drog ti, Chiclayo i det hele tatt.

Svært mye av Peru lider av avskoging og stor beplantning av ris, en matvare som krever mye vann, dette gjør at mye av vannføringen blir omdirigert og etterlater store områder som ørken. Utenfor Chiclayo er det en gruppe mennesker som prøver å motarbeide dette ved å verne områder som Chappari.

Her hadde vi egentlig lyst til å overnatte på reservatet i svært dyre rom, men da vi aldri fikk svar på henvendelsene våre ble det til at vi tok en dagstur fra Chiclayo. Denne booket vi hos Moche tours, til 130 sole hver. Da fikk vi transport og spansktalende guide. Ja, så fikk jeg øvd litt på spanskoversettingen min og Chris fikk en svært redusert versjon av hva de sa.

Det vi håpet mest på å få se var en Spectacled bear, når vi først såg den ble vi veldig imponerte, men da vi etterhvert innså at disse bjørnene var et eneste stort opptrinn og ble lokket til å klatre i trær for sukker ble vi litt skuffet. Det hørtes ut som om bjørnene skulle introduseres til å leve vilt etterhvert, men det såg ikke sånn ut. Når jeg spurte guiden fortalte hun meg at bjørnene nå var utsatt for så mye sykdommer og menneskelige bakterier at de ikke kan settes fri for da vil de utgjøre en fare for de ville bjørnene.

Plaza i Chiclayo.

Vel tilbake i Chiclayo, med tuting og mas overalt ble det tilslutt til at Chris og jeg søkte tilflukt på starbucks på et kjøpesenter. Det eneste stedet i hele byen hvor det ikke er med og kjas overalt. Har satt vi en stund mens vi ventet på ny nattbuss til Mancora.

Huanchaco – ruiner og sommer

Gleden var stor da vi ankom Huancacha en tidlig morgen og kunne finne fram shorts og singlet. I tillegg var det bananpannekake til frokost og ledig plass på en tur til Canchan. Vi hev oss på og brukte dagen på gamle Pre-Columbianske ruiner.

Hostel Naylamp, 70 soles uten frokost

Spesielle båter brukt av fiskere. Kan brukes i en måned før de går i oppløsning.

Lima – tre dager

Fra ICA til Lima var fire timer på nok en buss, vi kom fram og fant hotellet vårt: F1 Boutique Hostal. Et jeg fant i flymagasinet mellom Lima og Cuzco noen dager før. Jeg hadde nesten regnet med at det var fullt, men jeg tror vi var de eneste gjestene..

Hotellet lokket med svømmebasseng og spa, men da det faktisk er vinter i Peru var det hverken vann i bassenget eller varmt nok ute til at det fristet.

Ferien til nå har vært preget av sol og rimelig varme på dagtid, men med engang solen går ned er det kaldt som en norsk høstkveld og vi pakker oss inn i jakker og skjerf.

Vakthunden på hotellet. (70 dollar per natt)

Stort, rent og lyst rom, minus for lite vann i dusjen.

Til og med vegetarianere får fisk på byens beste ceviche restaurant. Bra lokalisert i nabobygget til hotellet.

20130917-111720.jpgTurens første Pisco Sour, bedre enn ren Pisco, men likevel ikke en favoritt

Vi følger gåturen fra Lonely Planet på dag nummer to. Her på Central Plaza en tidlig morgen. I Lima var det mye museum, kirker og sånn. Vi var på Gastronomisk museum og fikk se masse typer mais, jeg har alltid trodd at mais er mais. Nå vet jeg bedre.

Miraflores er nok Limas fineste bydel. Her er det ryddig, rent og “tuteforbud”, så dermed ganske rolig. Siste dagen vår gikk vi en lang tur for å finne et bakeri med god kaffeog så gikk vi langs sjøen tilbake til start. Det har vært overraskende vanskelig å finne god kaffe i Peru.

Paragliding fra klippene i Miraflores. El Malecon går langs noen høye klipper langs kysten av Miraflores. Flott vedlikeholdt park med treningsutstyr plassert langs stien, fine parke og ikke minst wifi :p

Cuzco part two

Vel tilbake i Cuzco, med tog fra Aguas Calientes til Ollantaytamba, buss fra Ollantaytamba til Urubamba, buss fra Urubamba til Cuzco og så en kort tur fra bussen og hjem. Endelig tilbake til start. Denne gangster å bli andpusten av av og gå opp en trapp.

Jeg sover nesten 15timer og våkner til slitt noenlunde frisk, frisk nok til å se denne byen i allefall. Vi har den obligatoriske bussen, jeg mister hatten, den blåser av i en sving . Vi tar bilde av meg sammen med en baby lama… Turister!

Det er korps overalt og masse folk i byen.