Bula! 6 dager på Fiji

Tre jenter, fem dager, tre øyer, syttiåtte myggstikk – Fiji ferien er over og jeg sitter igjen med en fornøyd følelse. Følelsen av å ha rukket alt, sett det som skulle sees og ha tid til overs. Herlige dager.

Utsikt fra Walu Beach, Malolo

I grunnen har vi ikke gjort mye, vi har ligget i solen/skyggen, gått på stranden. Sagt Bula! Og vært med på underholdningen enten det var kava drikking eller Bula dans.

Onsdag formiddag møtte jeg Tove og Cecilie, som landet knappe 20 minutter etter meg, på flyplassen i Nadi (Nandi) på Fiji. Derfra visste vi lite om hva vi skulle oppleve eller hvor vi skulle dra. Det gjorde ikke noe. Lucy fra reisebyrået med den høye musikken satte sammen en pakke til oss.

Først gikk turen til Walu Beach på Malolo, en av øyene i Manucca gruppen. Der bodde vi i lodge på toppen av en bakke, så her fikk vi god trening om vi hadde glemt noe på rommet. Her var det god stemning og minst like mange ansatte som besøkende.

Stranden og kaien

Fiji har noen øyer hvor det bare er èn resort, så det var ingen butikker, kafeer eller andre steder å dra til. Alle måltider var inkludert og var buffet, faktisk en god buffet. Og en flaske vann tok de 28kr for.

Her var vi i to netter, jeg fikk kost meg med en haug med mygg, eller sandfluer. Samme hva det er klør det noe voldsomt og lager pene røde merker på huden min.

Tredje dagen kom Mana flyer og hentet oss og satte oss av på selveste Mana Island. Her var det hele 4 resorter og vi kunne bevege oss rundt. Sereanas Backpackers var stedet vi var booket inn på, og det vi trodde var en “beachfront bure” var i virkeligheten ett rom bak i landsbyen med en dusj som såvidt dryppet en liter i timen og strøm kun fra kl 18  til 01, men da selvsagt ikke på badet. Skuffelsen toppet seg når vi fikk mat, og jeg så for meg at jeg skulle leve på grøtete stekt ris i førre dager. Her var vi lite interessert i å tilbringe 3 netter, så vi spurte sjefen om pengene tilbake. Det var ikke aktuelt, men hun skulle fikse det hun kunne.

Strand på Mana

Litt oppgitt, men likevel fonøyde med det turkise have og den hvite stranden forandret vi holdning heller en hotell og etter noen timer i baren hos nabo resorten ble vi enige om at det var ikke så ille.

Dagen etter våknet jeg med tjueni nye myggstikk og bestemte meg for å gjøre det jeg gjør best når jeg er i paradis – dykke.

Ratukini resort har Diveshop med finsk divemaster og vi hadde noen herlige dykk rundt Mana øyen. Ikke bare lindrer saltvannet de kløende stikkene, de lindrer også skuffelser og gjorde at jeg nå kunne lose meg og nyte øylivet.

På disse dagene gjorde vi lite, Tove og Cecilie lå strekk ut i solen med solfaktor femten og jeg prøvde meg frempå litt selv. Helst holdt jeg meg i skyggen, leste kjekke bøker og nøt å være varm, høre bølgene, stikke tærne i den myke sanden og se den skyfri himmelen.

Bursdagskake til "Tova"

Tove var heldig å fyllte året mens vi var på Mana og etter en dag i solseng med løfter om vin og sang på kvelden fikk vi middag. Da viste Sereana seg fra sin beste side og hadde handlet inn kake fra fastlandet og hele staben kom syngene inn. Vi var overtalt, denne resorten blir anbefalt om den er aldri så shabby. Det må også nevnes, at maten første dagen var unntaket, og de andre dagene fikk vi god mat.

Min siste natt på Fiji (for denne gang) hadde vi slått på stortromma og bestilt rom på Sonaisali resort. En øy som ligger rett utfor fastlandet og som lovet å få meg til flyplassen til klokken sju.

Når vi kom var vi imponerte. Men etter å ha ventet på å sjekke inn i over to timer ble vi heller lettere irritert. Halve dagen jeg hadde på resorten forsvant i “just a moment” og “take a seat please”. Heldigvis fikk vi spise lunsj mens vi ventet og maten kunne vi velge selv og få servert mens den var varm. Herlig. Endelig fikk vi salater, pasta og pizza. Mm.

Utsikt fra spiserommet på Mana

Når innsjekken endelig var unnagjort og damen i skranken uttalte ordene “beachfront bure” (som var en heftig oppgradering fra rommet vi skulle hatt) var vi endelig lykkelige. Dusj med trykk og varmt vann, lys på badet. Myggnetting på vinduene. Tre puter hver og ingen med McDonalds putetrekk (som jeg hadde på Mana). Her snakket vi resort liv.

Vi skyndte oss i bassenget og slo fast at det var fint her, men håpet at ingen som kom til Fiji bare var her, for her var jo vannet i havet brunt. Til middag delte vi en flaske vin og tok oss god tid. Dessert ble det og, og vi kunne konkluderte fornøyde med at de tre øyene hadde gitt oss hver sin spesielle bit av det Fiji har å by på.

Bursdagsfest

Bra tur!

For å bare nevne det, Fiji koster flesk. En dollar er ca 3,1kr og her er prislisten:

En øl 6-8$

Tremannsrom Sereana Backpackers resort, inkl 3 måltider 65$
Båt Mana – Nadi 85$
Beachfront bure på Sonaisali 100$

Sonaisali er verdt ett besøk men her er kun frokost inkludert og maten er rimelig dyr. 43$ for laksemiddag og 23$ for en salat.

This entry was posted in Fiji. Bookmark the permalink.

One Response to Bula! 6 dager på Fiji

1. bareAnne says:

Det var en herlig reiseskildring det!