Inka Trail

Dag 1:
Hentet 0500. En lang kjøretur med mye olling. Dagens etappe var preget av sakte, svak oppoverbakke i mange mange timer. Mange pauser. Mange steder som solgte drikke og snacks, mange toaletter for en sole (2,5kr).

Vi spiste Lunsj ved en elv. Imponerende opplegg, vaskebaljer med varmt vann og såpe. Telt med bord og stoler. Servietter og bestikk flott lagt opp.

Flatt men likevel slitsomt.. Vi tygger kokablader og drikker så mye vann vi orker

Guiden vår, Christian har en lei tendens til å ikke svare ærlig på det vi spør om, så vi spør heller Henry, assistentguide. Hvor lenge igjen? 20minutt svarer Henry, men plutselig er vi der. Teltene er slått opp, vi camper på noens gård. Det sitter en gammel Inka dame med tre baljer ved seg. En med vann, en med cola og gatorade.. En siste med øl,. Det smaker sjelden så godt med en øl.

Hver gang vi har stoppet for å spise er alt klart når vi kommer, de 19,mennene vi har med os, saskis, eller porters om du vil, er selve limet i Inka Trail turen vår. Hadde ikke de vært her, hadde heller ikke vi. De bærer opptil 20kg hver, for 180soles. Det er for hele turen, altså 480kr for å bære 20kg i fire dager. Pluss at de skal rigge leiren opp og ned, samt delta i matlaging. Sykt. I tillegg er det ikke alle som bar skikkelig sekk. Noen bar disse:

Dere kan jo tenke dere at det var litt flaut å heseseblesende ble passert av en 54år gammel mann med 20kg på ryggen? (altså, jeg heseblesende…)

Middagen får vi i telt, der er både bort, stoler og duk. Dette er luksus for tørrmat-turgåere som oss. Nå husker jeg ikke lenger hva vi spiste dag for dag, det er heller ikke så interessant. Hovedpoenget må jo være at maten var over all forventning. Både for alteter Chris og vegetarianeren meg. Til hvert måltid fikk vi grønnsaker, tre-fire forskjellige retter pluss en eller to spesielt for veggisene. Vi var heldigvis to sv oss, så da var det ikke bare meg :p

Dag to var heftig. Mye opp. Fra 2400 til 4200moh. Utslitt, men fornøyd nådde jeg toppen i siste gruppe. Chris sprang opp med første… Halvveis opp var flere daler sol solgte gatorade og brus. Skittles!! Skittles har aldri smakt så herlig!,

Helg på toppen følte jeg meg utslitt, men ikke så ille som den gang jeg krøp på alle fire opp til Kinabalu (4095moh), om det er jeg som er i bedre form eller om fjellet er mindre krevende er vanskelig å vite .

Etter toppen var det rake veien ned til nok en teltplass, med nok en deilig lunsj og middag og nok en natt i telt. Det kan jo nevnes at spveosene vi lånte var dødsvarme! Jeg frøs ikke på tærne en gang.

Dag tre startet med den berømte Gringo Killer; nedover og nedover. Inkaene har vært greie og alle trinnene er like lange, så for fjellvandrende geiter som oss gikk dette som en lek. De stakkarene som betalte 20$ for å låne staver slet litt mer.

Dag tre brukte vi mye tid på å stoppe ved andre Inka ruiner, det er tross alt ikke Macchu Picchu som er den eneste grunnen til at vi har gått og gått og gått i flere dager. Min absolutte favoritt var den vi såvidt nådde fram til før solen gikk ned:

Dag 4 og det som skulle være turens høydepunkt
Vi ble vekket kl 0330, måtte stå opp pakke sekken og gå i hele fem minutter før vi la oss med. Gresset og sov litt til. Saskiene, de sm har kravet og bært alt måtte springe ned fra fjellet for å rekke det ene toget som gikk direkte hjem. Dermed fikk vi ligge på rygg og beundre den samme stjernehimmel som Inkaene bygde sine bygg etter.

Når inngangen endelig åpnet kl 0530 satte vi i et utrolig tempo for å nå soloppgangen, vi nærmest sprang bortover stien i nesten to timer, bare for å komme noen minutter for sent. Men, vi fikk da soloppgangen med opp likevel, Macchu Picchu er stort og det tar noen minutter før hele byen er dekket av solen.

Etter de obligatoriske bildene herfra satte vi kursen ned i folkemengden. Jeg hadde ikke forventet at det skulle vær så mange her så tidlig! Da de siste bildene var tatt og vi gikk ned til inngangen for å få frokost gikk luften helt ut av meg. Jeg ble slapp og svimmel og hadde virkelig ikke noe behov for bestige Huyanapicchu sammen med Chris.

Enden på visa bør at jeg ble igjen nede mens Chris løp opp med noen andre, og jeg ble bare sykere. Tre dage etter føler jeg meg endelig som meg selv igjen. Litt nedtur da jeg gikk glipp sv tiden min på Macchu Picchu, men likevel føleler jeg at de ruinene vi har sett langs Inka Trail var enda mer spesielle enn den “lett tilgjengelige ” Macchu Picchu.

Litt generell info på slutten
Vi reiste med : SAS Travel
Guide: Christian og Henry
Antall i gruppen: 16
Lengde: 46km, 4 dager, 3 netter + en ekstra dag i Aguas Calientes
Moh: Startet 2400moh, høyeste punkt 4200moh (Deadline womans pass), avsluttet på Macchu Picchu: 2700
Ting jeg ønsker jeg hadde med: en til tur-skjorte, hydreringspulver, mer dopapir, ekstra sko

This entry was posted in Sør-Amerika and tagged . Bookmark the permalink.