Ecuador – Quito

Bussen fra Mancora til Guayaquil skulle ta 8 timer, men var plutselig framme midt på natten. Så da ble planen vår om å sjekke inn bagasjen på en nattbuss til Quito for å ha en dag i Guayaquil spolert og vi til heller enda en 8 timers buss videre til Quito. Overraskende nok var denne dagsbussen mer behagelig å sove på enn nattbussen fra Peru.

Ecuador viste seg øyeblikkelig å være grønnere og nye frodigere enn Peru. Menneskene er mer utadvendte og sier hei og hallo og slår av en prat. Dessuten virker det som om de snakker bedre engelsk her. Kanskje pga oljen? Hehe. Ecuador har mer penger enn Peru, det vises godt igjen i Quito at her har de tatt seg råd til kunstverk i rundkjøringene (og rundkjøringer generelt).

Vi hadde booket en natt på Quito Colonial House mens vi ventet på bussen, og fant etter litt knoting fram til dette sære hostellet. Til 22$ u/frokost er det ikke dyrt, men rommet er stort og vi har eget bad. (Må ut av rommet for å gå på badet, men det kan vi leve med). Colonial House er nettopp et gammel hus fra kolonitiden. Trapper og tykke vegger, en fin hage med kaniner. Iskaldt om kvelden.

Quito er i høyden, så mine solbrente lår har fått pause og langbuksene er funnet fram igjen.

Kvelden vi ankom tok vi en tur i en mer eller mindre stengt gamleby. Her var kirker og smale gater, men nesten ingenting åpent. Middag spiste vi på en lokal sjappe der Chris fikk geit og jeg klarte score en flott vegetarrett med hvite bønner, salat og ris.

I dag har i tatt en rusletur i den ‘nye byen’, samt booket Cruise i Amazonas. Fire netter på en båt skal ta oss dypt inni jungelen der vi forhåpentlig får se mye spennende som kan være plaster på såret for at det ikke ble noe dykking i Galapagos i denne omgang.

Teleferico fikk vi også med oss i dag, en kabelbane til en høyde med fantastisk utsikt over byen. Med sine 4100moh tok det pusten fra meg, så jeg sitter på kafé mens Chris i skrivende stund er ute på en tur alene til Rucu Pinchicha (4680moh)

Med bare 8 dager igjen er resten av ferien vår nesten ferdig planlagt: søndag drar vi på dagstur til Cotopaxi, 5897moh, og kikker litt. Ikke til toppen, men vi drar på en tur som ikke er like krevende. (Kun en av to forsøk på å nå toppen lykkes). Mandag til fredag er det cruise og neste lørdag går flyet hjem til Norge.

Tiden i mellom bruker vi til å kikke rundt i Quito.

This entry was posted in Livet. Bookmark the permalink.