Langkawi – langhelg

Gecko guesthouse

Jeg er ganske fornøyd med alle stedene som ligger bare en times flytur herfra, og jeg er ganske fornøyd med alle helligdagene Malaysia har, som gjør det kjekt å besøke noen av disse stedene.

I helgen var det Langkawi som stod for tur, en øy som ligger på nord-vest kysten av Malaysia, nesten helt oppe ved Thailand. Langkawi skal være en Geopark, og er derfor veldig vernet sånn miljømessig, og det er visstnok fullt av kjekke ting å se på her.

På vei tilbake fra Pulau PayarFlyet til Air Asia passet perfekt med alt, det gikk fredag kl 19 og søndag kl 20, så det ble en perfekt langhelg for oss. Vi hadde bestilt rom på Gecko Guesthouse. Øverst under Budget i Lonely Planet, anbefalt av mange lesere og faktisk ikke så dårlig sted å bo. For under 70kroner natten fikk vi ett rom med dobbelt-seng og bad (riktignok med kald dusj). Så lenge vi ikke brukte air condition var dette prisen, valgte vi å slå den på kostet rommet plutselig 120kroner natten.

Fine strandmadrasserVi ankom sent fredag kveld og lasset av oss på rommet før vi gikk til stranden for å spise. Vi fant Lylia´s Chillout Bar og satte oss ned her. Det begynte å regne og jeg tenkte at det var ikke det jeg hadde dratt til Langkawi for, det regner jo hver dag i KL og. Regnet gjorde at vi ble sittende med noen øl til det gav seg.

I og med at Langkawi ikke bare er en geopark, men og en tax-free sone koster øl her under halvparten av hva det koster i KL. Vi betalte aldri mer enn 10kroner for en øl på bar eller restaurant der, og i butikken kostet det bare 2-3 kroner.

Herlig dag på Yellow CaféPå lørdagen var det tidlig opp og finne en Breakfast Bar som var åpent. Vi ble hentet av en stor buss og kjørt til Kuah hvor utgangspunktet var for dykkerturen vår. Her ble vi møtt av Andrew fra Pro-Dive og fikk betalt 300rm hver (ca 600kr) for det som skulle være en hel dag med alt inkludert.

Krabbehus på strandenEtter en time på båten var vi fremme ved Pulay Payar, en marine park hvor man kan snorkle og dykke. Det første dykket var fint i begynnelsen helt til dive-masterén absolutt skulle ned på 18meter selv om vi ikke kunne se hverandre der nede. Helt unødvendig spør du meg, og utrolig kjedelig. Jeg var ikke interessert i å se på flytende sand. Korallene vi såg i begynnelsen var hvite og knallilla og det var kjekkere.

Fin solnedgang fra Babylon BarEtter dykk nr 1 fikk vi lunsj, det var en stor skuffelse. "We will provide food, fruits and drinks" stod det liksom på avtalen. Det betydde "tunfisk, kyllinglår, eple og vann". Kan de ikke holde seg til deilig asiatisk mat heller?

Dykk nr 2 var heller ikke den store opplevelsen, istedet for å dra til vraket som var annonsert bestemte de seg for å dykke på noe de kalte House Reef. Her var sikten relativt dårlig og når man fant noe å se på måtte man se fort for her skulle vi bevege oss kjemperaskt hele tiden. Ryktene sier at det er bra å dykke her i rett sesong, så vi får prøve det igjen en annen gang :)

De neste dagene innehold mye lesing og frisk juice på en eller annen strandbar. Vi var en tur innom Underwater World, men det var også litt skuffende. Akvariet i KL er i mine øyne bedre. Vi fant oss fort til rette på Yellow Bar i sør-enden av stranden, der kunne vi sitte på strand madrasser under parasoller og drikke billig øl, juice og spise gode baguetter. Vi nøt solnedgangen fra Babylon bar til reggae-musikk på strandmatter.

Langkawi var alt for varmt til å gjøre så mye, men det var en deilig plass å bare ligge å lese i skyggen. Etter å ha sett stedet angret jeg litt på at jeg ikke bestilte rom på stranden, for det hadde sikkert vært utrolig herlig. Ikke minst tre-hyttene til Malibest, men de var jo fulle uansett.

Herlig langhelg, men godt å være tilbake i den kjølige leiligheten med skikkelig dusj, varmt vann og sand-fritt gulv :)

This entry was posted in Malaysia, Reise. Bookmark the permalink.