Tarifa – levante til poniente

Ja, jeg har kommet hjem. I natt for å være presis. Flyturen gikk flott, og vi fikk all bagasjen. Og med "all" bagasjen mener jeg fire kofferter/bag’er og en diger bag som kunne vært en likkiste, men bare var full av kiter og brett og sånt.

I to uker har jeg nytt sol, vind og vann. Det har ikke vært ligge i bikini på stranden varme, men det trengte jeg heller ikke. Det har vært sitte i solen med t skjorte og nyte en fin bok varmt. Det har ikke vært kaldt å ligge i havet i våtdrakt uten sko. Jeg tipper vi har hatt 14-20 grader hele tiden. Men det deiligste av alt var solen. 14 dager sol i strekk, det har vi sikkert ikke hatt i Norge på flere år :p

De første 8 nettene sov vi i en leilighet på stranden i Tarifa. Det var ikke så mye vind som vi håpet på, kanskje 4 av 8 dager. De dagene det var vindstille var vi å hang i byen, når vi ble lei av det hoppet vi på en Delfin-safari båt og koste oss i flere timer med Bottle-nose delfiner og småhvaler som lekte seg ved siden av båten. Sammen med en flott solnedgang ble dette skikkelig fine bilder og flott stemning.

Vi har vært en tur på Gibraltar, det fjellet som er Britisk i Spania. Her traff vi ville apekatter på toppen, og på bunn en koselig handlegate i ekte England-stil. En annen dag var vi i en liten by som het Bolonia. Her bodde 125 mennesker, men de hadde en fin kafe hvor vi spiste lunsj. Tarifa har 18 000 innbyggere, så det er ikke så stort sted det heller.

Tarifa er altså en avslappet vind by helt helt sør i Spania. Overalt står reklame for ferjen til Tanger i Marokko, som visstnok skal ta 35 minutter. I følge Thomas er det egentlig 90. Tarifa har en hovedgate, hovedgaten har masse butikker. Shopping tenker du? Jada, Kiteshopping. Det finnes knapt en eneste butikk i Tarifa som ikke selger kite-utstyr, windsurf-utstyr eller surfe-utstyr. Bortsett fra de som selger hus og leiligheter i Tarfia da. Det er utrolig mange eiendomsmeglere her.

Stemingen i byen er avslappet, ikke noe stress. De eneste som stresser litt er kiterene som sjekker vinden hele tiden. Jeg er ikke kiter enda, så jeg slappet godt av. :p Thomas var første mann på stranden ett par dager, og fikk kitet ganske mye, jeg har sikkert ett par hundre bilder av tøffe triks og hopp. Jeg var som regel sist i drakten tror jeg :p Ikke fordi jeg ikke vil kite, men fordi det er så himla vanskelig at jeg bare tryner og blir skikkelig skikkelig sint.

Jeg kan likegodt innrømme det med en gang: Jeg kan fremdeles ikke kite.

Jeg tror det var totalt 4 dager jeg hadde våtdrakten på og dragen i lufta. Jeg prøvde, prøvde, ble forbanna, prøvde igjen og pakket sammen. Det var gnagsår, gangsperr (fra å klatre på Apefjellet i Gibraltar) og masse annet dritt som gjorde at jeg ikke ble den flinke kite-jenta jeg skulle bli. Etter de åtte nettene i Tarifa så jeg for meg hvordan annonnsen på kite.no skulle se ut "Komplett nybegynnerutstyr for jente selges billig".

Den obligatoriske bussturen i SevillaSå kjørte vi en tur til Sevilla. Det er en storby ca 2 timer kjøring fra Tarifa. Pluss to timer kjøring rundt Sevilla for å finne hotellet. Tilslutt fant vi ett parkeringsanlegg istedet. Sevilla er lettere til fots. Jeg kan nevne følgende hendelse: Vi kjørte motorveien ut av Sevilla, snudde og kjørte inn igjen. Vi var på rett vei, motorveien ble til veien vi skulle ta. Plutselig, uten å svinge av noe sted, var vi midt i en gågate rett foran katedralen. Vi kjørte gjennom sentrum 3 ganger, forskjellige veier hver gang, hver gang havnet vi samme sted. Stress.

Men til fots var Sevilla mye mer idyllisk. Vi fant ett lite hostal med fin seng og bad til 50Euro natten. Tapas på menyen både til lunsj og middag, litt shopping, mye Starbucks-frappucino og fine gåturer. Imponerende katedral. Guiden i Sightseeingbussen (som jeg alltid insisterer på å ta) sa at de som skulle bygge katedralen hadde sagt "Den blir så stor at selv om flere hundre år vil folk si at vi var gale".

Kasa Ann Katrin og ThomasEtter to netter i Sevilla kjørte vi sørover igjen. Vi tenkte oss til Tarifa men ble boende ett sted som heter Canos de Meca. Her fant vi Casas Karen. Karen var en eksentrisk eks-hippi (tipper jeg) som flyttet til Canos de Meca for 20år siden. Hun startet opp med utleie, og der fikk vi leilighet for to dager for 130Euro. Dyrt men fint. Vi fikk tilbud om å bo i stråhytte, men takket høflig nei. Det ble Studio Trafalgar.

Canos De Meca hadde en fin fin strand å kite på for folk som kan det. Bølgene her var større enn i Tarifa, så jeg ble sittende på stranden å lese mens Thomas lekte seg. Av og til er det kjekkere å sitte å se på enn å gjøre det selv :p Spesielt siden jeg ikke får det til.

Thomas og utsikt i Canos de MecaEtter to netter i Canos De Meca kjørte vi til Tarifa igjen. Vinden hadde snudd fra Poniente til Levante, og dermed var Tarifa ikke rette stedet å kite. I Tarifa fant vi hostel i hovedgaten, 30euro pr natt. Fint var det og. Siste dagen drog vi til Algeciras for å se. Vinden hadde økt, og varierte fra 7ms til 13ms, så også her stod nybegynneren over. Jeg koste meg med å se ett team som drev å filmet kitefilm som trynte HELE tiden.

To ukers kiteferie var fint. Det var jo litt storbyferie og. Jeg er skuffet over meg selv fordi jeg ikke klarte stå på brettet, men er likevel ikke klar for å gi opp. Det blir tid til snowkite i vinter, og til våren planlegges ny tur til Egypt – i følge vår kontakt der er det flatt vann, altså lettere for nybegynnere. :)

Det var deilig med sol. Mor hentet oss på flyplassen og fortalte at det ikke hadde regnet på mange dager. Det er vått ute nå, og ser grått ut. Det er søndag og vi har planer om å dra til Julebyen i Egersund. Det gjenstår å se om kite-mesteren er forkjølet eller iorden :p I kveld kommer solajentene på middag. I morgen er det jobb igjen.

Flere bilder kommer nå jeg finner en måte å få de fra lillebrorsspeirefleks til min laptop: )

This entry was posted in Reise. Bookmark the permalink.